Mobistar abonnement
  • Plotskip
    Blackberry Model: 8310

Mobistar abonnement

door Plotskip » 01 apr 2009, 13:47

Hallo

Ik heb de Blackberry Professional software for Exchange geïnstalleerd. Dit is de kleinere versie van de Enterprise server.
    Alles lijkt goed geïnstalleerd, maar het lukt niet om met de telefoon connectie te maken.
    Volgende error krijgen we:
    Activation request failed. A service connection is unavailable.

Klopt het dat er naast internet connectie op de Backberry er ook nog een abonnement moet zijn om die service naar onze eigen server te activeren?
    Mobistar beweert dat dit 25€/maand zou kosten. Dit is toch zever, want het moet via internet lopen naar onze servers, en niet via hun servers.
    (Niet hun BIS, maar onze BES).

Kan iemand dit verduidelijken?

Groeten
    P

Stijn Belmans
    Site Admin
    Blackberry Model: 0

Re: Mobistar abonnement

door Stijn Belmans » 01 apr 2009, 20:54

Hallo plotskip,

je hebt idd voor ELKE blackberry een specifiek appart Blackberry abonnement nodig, de reden hiervoor is dat ook mobistar aan RIM (het bedrijf achter blackberry) moet betalen per toestel, blackberry werkt namelijk als volgt: uw blackberries verbinden met het mobistar netwerk, echter gaat de verbinding niet van mobistar naar uw servers, maar wel van mobistar naar het RIM netwerk, wat op zijn beurt in verbinding staat met uw netwerk, maw; je betaald eigenlijk om op het RIM netwerk te mogen, dit is voor elke provider zo, vermits geen enkele blackberry werkt zonder verbinding met het RIM netwerk te hebben. Dit is nu net ook de sterkte van Blackberry, omwille van dit kan je gelijk welke blackberry gebruiken op gelijk welk provider netwerk wereldwijd, en kan je tevens een blackberry activeren waar ook ter wereld die zich bevind. misschien zou er wel een technologische oplossing bestaan om blackberry rechtstreeks via de provider te laten werken, echter is het op deze manier wel slim door RIM gespeeld. je zal vlug tot de conclusie komen dat het gebruik van blackberries zeker niet beperkt is tot de aankoop van toestellen maar dat de grootste kost het dagelijke gebruik is

Stijn Belmans
    Site Admin
    Blackberry Model: 0

door Stijn Belmans » 01 apr 2009, 20:57

ik heb het zelf nog niet gelezen, maar dit is waarschijnlijk wel een interessante link op howstuffworks.com

http://communication.howstuffworks.com/blackberry.htm

en tevens nog:

http://communication.howstuffworks.com/blackberry2.htm

• Plotskip
    Blackberry Model: 8310

door Plotskip » 04 apr 2009, 12:22

Bedankt voor het antwoord.
    Aangezien in het bedrijfje waar ik dit installeerde slechts 1 blackberry aanwezig is, is het misschien beter om het toetel te verbinden met de BIS van Mobistar. Is dit goedkoper?
    Kunnen zij onze OWA (of OMA) gebruiken om de Agenda en contacts te synchroniseren? Ik meen dit eens geprobeerd te hebben bij een andere klant, maar ik kreeg de melding dat de OWA niet compatibel was (nochtans laatste versie). Heb dan POP3 moeten gebruiken en dus geen agenda sync.

Gr
    P

• freek

door freek » 05 apr 2009, 21:42

geloof dat je voor een agenda sync idd steeds ofwel zuiver de externe mailbox van de provider bij een BIS moet gebruiken ofwel op een BES moet overstappen, calendar forwarden naar een BIS account ziet er mij onmogelijk uit